STATUT OŚRODKA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZEGO
§ 1
Nazwa i typ placówki, organ prowadzący
1. Ośrodek przyjmuje nazwę:
Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy.
2. Siedziba Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczegoznajduje się 96 – 100 Skierniewice ul. Stefana Batorego 64H
3. Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy w Skierniewicach jest placówką niepubliczną na prawach publicznych
4. Organem prowadzącym placówkę jest Stowarzyszenie Rodziców i Opiekunów Dzieci Niepełnosprawnych „Wspólna Troska” w Skierniewicach
5. Nazwa ośrodka jest używana w pełnym brzmieniu
6. Ośrodek finansowany jest z dotacji budżetowych, na podstawie wniosku organu prowadzącego.
7. Organ prowadzący może realizować zadania wykraczające poza podstawę programową Ośrodka, wykorzystując na ten cel środki finansowe pozyskane na zasadach określonych w statucie Stowarzyszenia.
§ 2.
Cele i zadania Ośrodka
1.Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy umożliwia dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację:
-
obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
-
obowiązku szkolnego
-
obowiązku nauki.
2. Wychowankami Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego w Skierniewicach są dzieci i młodzież w wieku od 3 do 25 lat.
3.Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy zapewnia:
a) wychowankom z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim udział w
zajęciach:
-
rewalidacyjno-wychowawczych, prowadzonych indywidualnie lub zespołach,
-
innych specjalistycznych dostosowanych do potrzeb wychowanków, w szczególności w zakresie terapii psychologicznej, logopedycznej, pedagogicznej i rewalidacji - w tym ruchowej, rekreacyjnych;
b) wychowankom upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację indywidualnego programu edukacyjnego uwzględniającego podstawę programową kształcenia ogólnego oraz kształcenia specjalnego;
4. Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy wspomaga rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji:
-
opiekuńczej
-
wychowawczej
-
edukacyjnej
w szczególności przez:
-
organizowanie konsultacji,
-
zajęć psychoedukacyjnych,
-
warsztatów umiejętności
-
grup wsparcia.
5. W realizacji swoich zadań placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz, w zależności od potrzeb, z właściwymi instytucjami działającymi na rzecz wychowanków.
6. Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne oraz nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia:
a) rozpoznają potrzeby rozwojowe i możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;
b)organizują i prowadzą zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą, w szczególności:
-
wybierają lub opracowują programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania,
-
opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne, uwzględniając dostosowanie realizacji programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży,
-
przygotowują i prowadzą zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne;
- prowadzą lub organizują różnego rodzaju formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla dziecka i jego rodzin.
7.Dokumentację wychowanków stanowią:
• orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
• pisemny wniosek obojga rodziców/prawnych opiekunów dziecka
• indywidualny program pracy z wychowankiem
• dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
• zeszyt obserwacji
§ 3
Organami ośrodka są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
Kompetencje dyrektora:
- kieruje bieżącą działalnością ośrodka oraz reprezentuje go na zewnątrz
- współdziała w dobrze rozumianym interesie dziecka z Radą Pedagogiczną oraz ogółem rodziców
- dysponuje środkami określonymi w planie budżetowym przekazanym przez jednostkę finansującą placówkę i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
- sprawuje lub powierza nadzór pedagogiczny
- dyrektor może skreślić dzieci z listy uczęszczających do ośrodka
- dyrektor jest kierownikiem zakładu dla zatrudnionych w ośrodku pracowników pedagogicznych i administracyjno- obsługowych
- zatrudnia i zwalnia wszystkich pracowników
Kompetencje Rady Pedagogicznej
- współpracuje z dyrektorem
- opracowuje i zatwierdza plany rewalidacji i rozwoju
- wypracowuje sposób realizacji ustawy oświatowej dla dobra i pełnego rozwoju dziecka
Organy wyżej wymienione współdziałają ze sobą tak, aby przede wszystkim
- działały w interesie dziecka
- uzupełniały się nawzajem
- gwarantowały każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji
-
zapewniały wiarygodny bieżący przepływ informacji pomiędzy organami ośrodka w podejmowanych działaniach
§ 4
Organizacja Ośrodka
1.Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym jest grupa wychowawcza.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi:
1) w przypadku wychowanków z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim - od 2 do 4;
2) w przypadku wychowanków z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami - od 6 do 8, z tym że w przypadku współwystępującego autyzmu - od 2 do 4.
3. Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca.
4. W Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym do każdej grupy wychowawczej zatrudnia się pomoc wychowawcy.
§ 5
Pracownicy i ich zadania
1. W placówce zatrudnia się:
a) nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych;
b) specjalistów nie będących pracownikami pedagogicznymi;
c) pracowników administracyjnych i obsługi.
2. W Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym działa zespół wychowawczy, powoływany przez dyrektora Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego.
3. Do zadań zespołu wychowawczego należy w szczególności:
1) diagnozowanie problemów wychowanka oraz opracowywanie indywidualnego programu pracy z wychowankiem;
2) określanie form pracy z wychowankiem;
3) analizowanie stosowanych metod pracy z wychowankiem i wybór skutecznych form pomocy;
4) okresowe ocenianie efektów pracy z wychowankiem, jego rodzicami (prawnymi opiekunami) i środowiskiem lokalnym;
5) ocenianie zasadności dalszego pobytu wychowanka w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym;
6) ustalanie, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) wychowanka, zakresu współpracy z wychowankiem i jego rodziną po opuszczeniu przez wychowanka ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego.
4. W skład zespołu wychowawczego wchodzą:
1) dyrektor ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu;
2) wychowawca grupy wychowawczej;
3) pedagog;
4) psycholog;
5) w zależności od potrzeb - pracownik socjalny oraz inni specjaliści.
5. Działalność placówki może być uzupełniana świadczeniami wolontariuszy.
5.1. Zasady korzystania ze świadczeń wolontariuszy określają odrębne przepisy.
§ 6
Dyrektor Ośrodka, za zgodą Stowarzyszenia Rodziców i Opiekunów Dzieci Niepełnosprawnych „Wspólna Troska”, może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 7
Warunki pobytu
Dziecko ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo rewalidacyjnego zgodnie z zasadami higieny pracy
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności osobistej
- swobody wyrażania myśli
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie rewalidacyjno wychowawczym
§ 8
Zasady rekrutacji i skreśleń
-
Do Ośrodka mogą uczęszczać dzieci i młodzież w wieku od 3 do 25 lat .
-
Podstawą zapisania dziecka do Ośrodka jest orzeczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
-
Rodzice po zgłoszeniu dziecka niepełnosprawnego wypełniają pisemny wniosek i dostarczają:
-
aktualne orzeczenie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
-
orzeczenie o niepełnosprawności
-
Skreślenie z listy wychowanków może nastąpić w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w Ośrodku dłużej niż trzy tygodnie, po uprzednim pisemnym powiadomieniu rodziców.
§ 9
Czas pracy Ośrodka
1. Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy prowadzi działalność przez cały rok szkolny, z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy, jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.
2. Czas pracy Ośrodka wynosi 8 godzin dziennie.
-
Szczegółową organizację działania placówki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki, opracowany przez dyrektora placówki do dnia 30 kwietnia każdego roku.
Skierniewice, 15 marzec 2015 r.